Pomoc drogowa jakie uprawnienia?
Świadczenie usług pomocy drogowej w Polsce nie wymaga posiadania specjalistycznych uprawnień czy licencji. Każda osoba posiadająca prawo jazdy odpowiedniej kategorii może prowadzić taką działalność. Nie jest konieczne posiadanie określonego wykształcenia ani uzyskanie dodatkowych pozwoleń. Warto jednak zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii związanych z formalnościami i przepisami prawa.
Przede wszystkim, przedsiębiorca planujący prowadzenie pomocy drogowej musi zarejestrować działalność gospodarczą. Można to zrobić w formie jednoosobowej działalności gospodarczej lub spółki, z wyjątkiem spółki partnerskiej. Wybór formy prawnej zależy od indywidualnych preferencji oraz planów rozwoju firmy. Należy również pamiętać o wyborze odpowiedniego kodu PKD dla tej działalności, którym jest 52.21.Z – działalność usługowa wspomagająca transport lądowy.
Kolejnym krokiem jest uzyskanie zaświadczenia na przewozy drogowe na potrzeby własne. Jest to wymagane w sytuacji, gdy dopuszczalna masa całkowita pojazdu lub zespołu pojazdów przekracza 3,5 tony. W praktyce, większość pojazdów używanych w pomocy drogowej spełnia ten warunek, dlatego zaświadczenie jest zazwyczaj konieczne. Aby je uzyskać, należy złożyć wniosek w starostwie powiatowym właściwym dla siedziby firmy, dołączając wykaz pojazdów oraz oświadczenie o zamiarze zatrudniania kierowców lub współpracy z osobami spełniającymi warunki ustawowe. Zaświadczenie to wydawane jest na czas nieokreślony.
W przypadku planowania świadczenia usług pomocy drogowej poza granicami Polski, konieczne jest uzyskanie licencji na transport międzynarodowy. Licencja ta wydawana jest przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego na okres od 2 do 50 lat. Wymaga to spełnienia dodatkowych warunków, takich jak posiadanie odpowiedniego zaplecza technicznego oraz zabezpieczenia finansowego.
Warto również zwrócić uwagę na obowiązek stosowania tachografu. Zgodnie z przepisami, pojazdy pomocy drogowej są zwolnione z tego obowiązku, jeśli poruszają się w promieniu 100 km od swojej bazy. Jeśli jednak przewóz odbywa się na większą odległość, tachograf musi być używany od początku trasy. Wyjątek stanowią pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, które są całkowicie zwolnione z tego obowiązku.
Podsumowując, prowadzenie działalności w zakresie pomocy drogowej w Polsce nie wiąże się z koniecznością posiadania specjalistycznych uprawnień czy licencji, o ile działalność ta prowadzona jest na terenie kraju i dotyczy pojazdów o masie do 3,5 tony. W przypadku świadczenia usług międzynarodowych lub przewozu cięższych pojazdów, konieczne jest uzyskanie odpowiednich licencji i spełnienie dodatkowych wymagań.